Bokrecension: Vinteröken

[Från SWEA Arizonas SWEA blad, våren 2004]

Bokförfattare: Leif Lundquist
ISBN 911-9974941-0-0 COMRECO AB
Boken säljs bl.a via Amazon
vinteröken
Leif Lundquist besökte Arizona för första gången på 60-talet med en grupp studenter för att delta i en kurs om rymd och astrofysik. Det var också det året som han gifte sig med Margot från New Jersey, en av våra SWEA-medlemmar från Tucson. Arizona satte ett djupt intryck på Leif men det var först runt millennieskiftet som han för första gången spenderade en längre tid här. Familjen bor nu i Sverige på sommaren och i Tucson på vinterhalvåret.

Leif har gjort en sammanställning av sina upplevelser i Arizona och det finns något för oss alla i denna bok. Leif är kunskapshungrig och han redogör för oss en del av Arizonas historia, arkeologiska utgrävningar, antropologi men också mer vardagliga ting. Jag har inte frågat Leif men orientering verkar vara en av hans fritidsintressen. Vi får följa med honom på diverse vandringar där han beskriver den vackra Sonora öknen med dess kaktusar och vilda djur. Jag tycker det är speciellt roligt att få svenska namn på vissa djur. Jag visste till exempel inte att “javalina” på svenska är navelsvin. Nar jag nämnde det till min far så visste han genast vem som alltid bökar om i min trädgård! Leif beskriver också sin syn på det amerikanska samhället, allt från politik till reklam, invandrare, kriminalvård, m.m.

Detta är en bok som både ger oss information om Arizona men också ett gott skratt då och då. Jag tycker denna bok är väl värd att läsa för oss svenskar som bor här men den är också intressant för besökare och våra familjer och vänner hemma i Sverige, som vill veta mer om vår stat Arizona.

Text: Ann-Christin Hyatt